Citroën C4

Citroen C4 (2011)

Citroen C4 (2011), zdroj: topspeed.com

Citroën C4 je malé rodinné auto, ktoré automobilka Citroën má vo svojej ponuke od roku 2004. Zámerom auta bolo postupne nahradiť model Citroën Xsara. Mechanicky je rovnaký ako model Peugeot 308, ktorý sa začal vyrábať v roku 2007. Rok 2010 priniesol druhú generáciu C4 a zároveň ukončenie výroby verzie Coupé, ktorú nahradil model DS4. Zaujímavosťou je, že v rokoch 1928 až 1932 už Citroën vyrábal iný model pod menom C4.

Prvá generácia (2004–2010)

Modely:

  • Sedan a Coupé (s rôznymi úrovňami výbavy):
    Advance (základný model – 65 kW benzínový motor), Style, VTR Plus, Exclusive
  • Citroën C-Triomphe (sedan)
    verzia sedanu určená hlavne pre čínsky trh, predával sa aj v krajinách južnej Ameriky.
  • Citroën C-Quatre (sedan)
    prerobená verzia modelu C-Triomphe, ponúkala sa výhradne s 1.6L a 2.0L benzínovými motormi.
  • Citroën C4 Grand Picasso
    5-dverový van so 7 miestami na sedenie, dostupný od roku 2007
  • Citroën C4 Picasso
    5-dverový van s 5-miestami na sedenie, v ponuke od roku 2007

Od roku 2004 bolo predaných celosvetovo vyše 900,000 vozidiel Citroën C4. Rok 2008 priniesol prepracovanie ostatnej verzie. Popri kozmetických úpravách zovňajšku, boli prepracované hlavne motory.

Opticky sú najvýraznejší nový nírazník, ktorý má zabudované prívody vzduchu v štýle ďalších nových modelov Citroën, to isté platí o logu a prednej maske auta, viaceré vonkajšie časti auta dostali nové pochrómovanie. C4 “narástlo” o 15 mm a do technického vybavenia pribudol navigačný systém MyWay s integrovaným bluetooth a AUX vstupom.

Prebudovaný C4 ponúka 2 nové benzínové motory, vyvinuté v spolupráci s BMW, ktoré sa dajú rovnako nájsť v modeloch Peugeot 207/308. Nový benzínový motor VTi 88 kW nahradil 1.6 16V 80 kW. Vďaka novým technológiám klesla spotreba na 6.7 l/100 km. Základom je 5-stupňová manuálna prevodovka, pre sedan je možná aj 4-stupňová automatika.. Ďalším motorom je 2.0L 16V 103 kW s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom THP 150 s výkonom 110 kW, ktorý používa manuálu 6-stupňovú prevodovku.

C4 Coupé 2008

C4 Coupé 2008, zdroj: wikipedia.org

Dieselové motory boli podobne prepracované, HDi 140 FAP dosahuje ponovom 103 kW a zodpovedá štandardu EURO 5. Spotreba najmenšieho dieselového motoru klesla po facelifte na 4.4 l/100km a emisie CO2 sa udržali pod 120 g/km.

Okrem spomenutých existuje aj nový model C4-Hybrid HDi, s priemernou spotrebou len 3.4 l/100km a emisiami CO2 na úrovni 90 g/km. Je kombináciou 1.6L HDi dieselového motoru s automatickou 6-stupňovou prevodovkou a elektromotoru.

Parametre

Rázvor 2608 mm, 2710 mm (sedan)
Dĺžka 4274 mm (coupé), 4260 mm (hatchback), 4770 mm (sedan)
Šírka 1769 mm
Výška 1458 mm, 1510 mm (sedan)
Váha 1050 kg

Druhá generácia (od roku 2010)

Koncom roka 2010 predstavili v Paríži novú generáciu Citroën C4. Auto sa vyrába len ako 5-dverový hatchback, trojdverové coupé pokračuje už pod značku Citroën DS4.
Medzi technologické novinky v základnej výbave patrí zabudovaný tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Ako voliteľné vybavenie je možné dostať parkovacieho asistenta, sledovanie mŕtveho uhla či automatizované ovládanie stieračov a osvetlenia. V EURO NCAP crash testoch dostalo auto maximálny počet 5 hviezdičiek.

C4 prichádza v 3 stupňoch výbavy:

  • Attraction (základná výbava, u. a. 15” oceľové disky, klimatizácia, 6 Airbagov)
  • Tendance (stredná výbava, 16” zliatinové disky, chrómované bočné lišty okien, načierno nalakovaný zadný nárazník, tónované bočné a zadné okná)
  • Exclusive (najvyššia výbava, 17” zliatinové disky, kožené sedadlá)

Dohromady je v ponuke 6 motorov, 3 benzínové a 3 dieselové. Benzínový nepreplňovaný vznetový motor s objemom 1.4L dosahuje výkon 70 kW a maximálny krútiaci moment 136 Nm a je dostupný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a spotrebou 6.1 l/100 km. Ďalším je VTi 120 s výkonom 88 kW, ktorý rovnako používa 5-stupňový manuál, voliteľná je aj 4-stupňová automatika(má však o 0.7 l/100km vyššiu spotrebu). Najsilnejší benzínový motor má objem 1.6L, ktorý s turbodúchadlom dosahuje 115 kW. Okrem toho motor pracuje s technológiou priameho vstrekovania, vďaka čomu dosahuje nižšiu spotrebu (6.4 l//100km). Dieselové motory používajú technológiu vstrekovania nafty Common-Rail. Najslabší z nich s objemom 1.6L má výkon 68 kW a spotrebu 4.2 l/100 km. Verzia HDi 110 dosahuje 82 kW a používa 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Okrem toho bol predstavený aj vo verzií e-HDi so systémom Start-Stop, ktorý dosahuje spotrebu 4.2 l/100 km. Najsilnejší diesel je 2.0L HDi 150 s výkonom 110 kW a spotrebou 5.0 l/100 km.

Motory a špecifikácie

Benzín

Model Motor Výkon Krútiaci moment Max. rýchlosť 0-100 km/h
VTi 95 I4 1397 cm³ 70 kW@ 6000/min 136 Nm@ 4000/min 182 km/h 11.9 s
VTi 120 I4 1397/1598 cm³ 88 kW@ 6000/min 160 Nm@ 4250/min 193 km/h 10.8 s
THP 155 EGS6 I4 1598 cm³ 115 kW@ 6000/min 240 Nm@ 1400/min 214 km/h 8.7 s

Diesel

Model Motor Výkon Krútiaci moment Max. rýchlosť 0-100 km/h
HDi 90 I4 1560 cm³ 68 kW@ 4000/min 230 Nm@ 1750/min 180 km/h 12.9 s
HDi 110 I4 1560 cm³ 82 kW@ 3600/min 270 Nm@ 1750/min 190 km/h 11.3 s
HDi 150 I4 1997 cm³ 110 kW@ 3750/min 340 Nm@ 2000/min 207 km/h 8.6 s

Parametre

Dĺžka 4329 mm
Šírka 1789 mm
Výška 1489–1523 mm
Rázvor 2608 mm
Váha 1275–1395 kg

C4 a preteky WRC

Citroën C4 sa od roku 2007 pravidelne a úspešne zúčastňuje na okruhu WRC rally pretekov. So špeciálne upraveným modelom C4 jazdí francúz Sebastian Loeb, bývalý viacnásobný šampión WRC, konkrétne v rokoch 2004-2006 vyhral trikrát za sebou celkové hodnotenie jazdcov, pričom vtedy jazdil rovnako na Citroëne, ale na modeli Xsara. Hneď prvý rok zaznamenala C4 celkové víťazstvo vo WRC a ďalšie nasledovali v rokoch 2008, 2009 a 2010. Konštrukcia auta je založená na verzii C4 VTS Coupé s výkonom 130 kW, pričom jeho rally verzia s turbodúchadlom je upravená tak, že dosahuje až 235 kW výkonu.

Video: