Citroën Nemo

Citroën Nemo je menšia úžitková dodávka vyrábaná od roku 2007, vychádza však zo staršieho automobilu od Fiatu s menom Fiat Fiorino, Citroën Nemo je jeho pomyselnou treťou generáciou. Fiorino je meno, ktoré Fiat dával rôznym verziám svojich automobilov z triedy menších dodávok resp. pick-up vozidiel.

Citroen Nemo

zdroj: topspeed.com

Prvá generácia Fiorina prišla už v roku 1977, vychádzala z modelu Fiat 127, z ktorého má prevzatý aj motor. Má typický krabicovitý vzhľad zadnej nákladnej časti auta, ktorú dodnes môžeme vidieť u Berlinga resp. Nema. Brazílska pick-up verzia Fiorina niesla názov Fiat 147, v Španielsku sa dá naraziť na verziu Emelba 127 Poker (neskôr premenovaný na SEAT Fiorino), produkt spoločného podniku SEATu a Fiatu. Auto malo k dispozícii benzínové motory 8V s objemom 0.9L-1.3L s výkonom 44-49 hp.

Vynovená druhá generácia bola uvedená v roku 1988 a jej výroba je aktívna dodnes. Okrem verzie malý dodávkový automobil sa tiež vyrába v prevedení pickup. Produkcia pre Európu prebiehala v talianskej Bologni. Pre pomerne veľký úspech sa výroba neskôr rozšírila aj do Južnej Ameriky, kde zaznamenal ešte väčší úspech ako v Európe. Auto zaznamenalo viacero vývojových etáp a vylepšení či už konštrukčných (ekologickejšie motory) alebo dizajnérskych(nové interiéry). Spočiatku vychádzala z platformy Fiat Uno, neskôr sa nechala inšpirovať aj modelom Fiat Tipo, v Južnej Amerike zase auto pobralo najviac z modelu Fiat Mille a posledná verzia taží najviac z modelu Fiat Dobló. K dispozícii je motor od Fiatu 1.7L 8V a aj jeho turbo verzia, ďalej 1.2L a 1.4L 8V FIRE benzínové motory, v Južnej Amerike sa zase využíva motor Flex s objemom 1.0L a 1.5L 8V. Brazílske Flex motory podporujú aj flexibilnú palivovú technológiu, teda dokážu jazdiť na benzín a aj na etanol.

Popri pokračujúcej druhej generácii Fiat Fiorino sa ako výsledok spolupráce automobiliek Fiat, PSA Peugeot Citroën a Tofas (Tofas si prevzal na starosť väčšiu časť vývojárskej činnosti spojenej s uvedením novej generácie ) vyvinula ďalšia generácia, ktorá predstavila modely Citroën Nemo (a tiež neskôr predstavený malý MPV automobil Citroën Nemo Multispace) a Peugeot Bipper. Založené sú na platforme Fiat Grande Punto a vyrábajú sa v Turecku (Bursa). Fiat navyše predstavil aj svoju vlastnú verziou tohto auta, ktorú nazval Fiat Qubo. Autá majú k dispozícii motory od PSA 1.4 8V 54 kW(72hp) a od Fiatu 1.4L 8V Fire CNG 57kW(76 hp), taktiež je k dispozícii dieselový motor od Fiatu 1.3 16V Multijet 55 kW (74 hp).

Technické parametre Citroën Nemo (vyrába sa od roku 2007)

Motory diesel: 1398 cm3 HDi I4 8V OHC, výkon 70 hp
diesel: 1248 cm3 I4 16V DOHC, výkon 74 hp
benzín: 1360 cm3 I4 8V OHC, výkon 75 hp
Typ motor vpredu, predný náhon, 5 dverová dodávka
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Rázvor 2510 mm
Dĺžka 3860 mm
Šírka 1710 mm
Výška 1720 mm
Váha 1165 kg
Priemerná spotreba 4.5l/100km (diesel), 6.9l/100km (benzín)

Video: