Citroën Saxo

Citroën Saxo je malý automobil (trieda supermini), ktorý PSA Peugeot Citroën vyrábal v rokoch 1996-2003. Tento model sa predával aj v Japonsku pod alternatívnym menom Citroën Chanson. Viacero mechanických prvkov zdedil od sesterského modelu Peugeot 106. V roku 2003 ukončili jeho výrobu a nahradil ho model Citroën C2.

Citroen Saxo

Citroen Saxo, zdroj: wikipedia.org

Všetky motory sú od PSA zo série TU motorov, ktoré sa montovali do modelov Peugeot 205 či Citroën AX už v roku 1988. V ponuke bolo 5 benzínových a 1 dieselový motor. Najzákladnejší model mal objem 1.0L, bol však pomerne slabý, oveľa lepší bol už motor s objemom 1.1L, ktorý bol schopný dosiahnuť o 30% vyšší krútiaci moment. Citroën Saxo vyrábaný do roku 1999 sa súhrnne označoval aj MK1 (niečo ako prvá generácia).

Okrem štandardných modelov ponúka Saxo aj 3 športové verzie:

  • Westcoast/Furio: 1.4L 8V 55 kW (75 hp), max. rýchlosť 175 km/h,
    zrýchlenie 0–100 km/h za 11.2 s.
  • VTR MK1 (1997–1999): 1.6L 8V 66 kW (89 hp), max. rýchlosť 187 km/h,
    zrýchlenie 0–100 km/h za 10.0 s.
  • VTR MK2 (1999–2003): 1.6L 8V 72 kW (97 hp), max. rýchlosť 193 km/h,
    zrýchlenie 0–100 km/h za 9.4 s.
  • VTS: 1.6L 16V 88 kW (118 hp), max. rýchlosť 205 km/h,
    zrýchlenie 0–100 km/h za 7.8 s.

Všetky tieto športové modely mali predné kotúčové brzdy, VTR a VTS mali tiež zadné kotúčové brzdy. Externé prvky na tele auta boli taktiež odlišné od bežných modelov, označovali sa súhrnne ako kolekcia VT.
Rok 1997 priniesol kombináciu 3-stupňovej automatiky s 1.6i 88 kW (89 hp), ktorá bola dostupná pre Saxo SX a Saxo VSX. Neskôr bol 1.6i vymenený za o niečo menej výkonný1.4i 55 kW (74 hp), ktorý sa používal ďalej až do ukončenia výroby.

Vybavenie auta bolo priemerné, v nižších prevedeniach (X, SX) zahŕňalo airbag pre šoféra, prehrávač na kazety či vyhrievané predné sklo, vyššie stupne výbavy (VTL, VSX) obsahovali aj airbagy pre pasažierov, CD prehrávač, predné hmlové svetlá, zliatinové disky a iné. Najlepšiu výbavu mali 1.6 VTR a VTS Saxo, ktoré mali navyše kotúčové brzdy a ABS.

V roku 2000 prišiel facelift auta, ku ktorému sa referuje ako MK2. Hlavnými zmenami sú modernejší dizajn predných svetiel či masky chladiča, keď sa dizajnéri snažili odstrániť hranaté tvary a dosiahnuť viac modernejší zaoblenejší vzhľad. Zmenila sa tiež technológia vstekovania paliva z pôvodnej single-point na novú multi-point technológiu pri 1.1L motoroch. Štandardom sa stal posilňovač riadenia. Kritika sa ušla hlavne vzhľadu interiéru vozidla či absencia bočných airbagov.

Modely

:: (motor, výkon, krútiaci moment) ::
Benzín:

  • 1.0 L TU9 I4, 49 hp (36 kW) 73 Nm
  • 1.1 L TU1 I4, 59 hp (44 kW) 89 Nm
  • 1.4 L TU3 I4, 74 hp (55 kW) 121 Nm – Westcoast/Furio
  • 1.6 L TU5 I4, 89 hp (66 kW) 135 Nm – VTR MK1
  • 1.6 L TU5 I4, 98 hp (70 kW) 135 Nm – VTR MK2
  • 1.6 L TU5 I4, 118 hp (88 kW) 145 Nm – VTS

Diesel:

  • 1.5 L TUD5 diesel I4, 57 hp (42 kW) 117 Nm

Parametre

Typ 3/5-dverový hatchback
Rázvor 2385 mm
Dĺžka 3718 mm (3737 mm VTS)
Šírka 1595 mm (1620 mm VTS)
Výška 1379 mm
Váha 805–935 kg